Kesähaaste



1. Mitä odotat tulevalta kesältä eniten? 

Jo ihan ennen lomaa odotin sitä, että minulla on kerrankin aikaa olla koiran kanssa. Myös sitä, ettei tarvitse kiireellä lähteä aamulla töihin vaan saan oikeasti rauhassa herätä. Silloin kesän alussa en vielä tiennyt, että me muutettaisiin, joten silloin olisin varmasti odottanut kesää vielä enemmän :) Myös muutamien ystävien tapaamista, joita näen usein juuri lomilla. Ehkä pieniä, mutta minulle tärkeitä asioita..

2. Oletko jo lyönyt lomasuunnitelmasi lukkoon? 

Ehkä olis pitänyt täyttää tää kysely loman alussa ;) Mulla oli muutama suunnitelma ja ne kyllä toteutu. Sovittiin jo viime kesänä, että tänä kesänä käydään vihdoin Viitasaaren Traktorijazzeilla, kun viime kesä jäi välistä. Hoidettiin jo ajoissa koiran hoito ja päästiin paikalle. Ihana ilta kaksin hyvässä seurassa. Tuo tapahtuma on vaan vuosienkin jälkeen jotenkin mieleeni. Toinen suunnitelma ol juhannus mökillä, sekin toteutui. Muita suunnitelmia meillä ei ollut..

3. Kerro kesämuisto, jota et unohda.

Mulla on niitä niin monia..

Yks on kumminkin, joka tulee heti mieleen. Minun ja ystäväni päivä ystävien laivalla Satamassa. Vietettiin kuuma kesäpäivä laivalla uiden ja saunoen ja välillä syöden. Oli ihanaa hyppiä siitä kannelta järveen ja viettää päivää yhdessä. Saman ystävän kanssa tehtiin vielä kesälomareissu. Ajattiin autolla pohjoiseen. Sisko, minä ja ystävämme. Nukuttiin autossa, vuokrattiin mökki, pysähdyttiin aina silloin kun huvitti. Välillä shoppailtiin Rovaniemellä ja välillä seikkailtiin Ranuan eläinpuistossa. Vielä silloin ei tiedetty, että siitä kuukauden päästä joudumme hyvästelemään ystävämme. Hän kuoli tuon kesän jälkeen aivan yllättäen ja edelleen kaikkien näiden vuosien jälkeen sitä välillä miettii, että olisipa hän täällä.

Se kun lähdettiin mun lakkiasten jälkeen autolla Itävaltaan. Ne kilometrit Suomen ja Itävallan välillä ja eri maat, samoin käynti Venetsiassa silloin yms.

Lapsuuden kesäleirit.

Muistan ihania uimaretkiä lapsena, kun pakattiin eväät mukana ja lähettiin viettämään kesäpäivää läheiselle kivelle. Siellä vaan oleiltiin ja välillä hypättiin uimaan. Serkut tulivat Itävallasta joka kesä Suomeen luoksemme, joten minulla ja siskollani kesä taisi olla aina hyvinkin ihanaa aikaa.

Meidän viimeisten kesien mökkeilyt, niin monta ihanaa hetkeä.

4. Kaikki Suomen kaupungit ovat tunnetusti ihania kesäkaupunkeja. Mikä paikka on oma suosikkisi ja miksi? 

En ihan kamalasti ole nyt aikuisena matkustellut kesäisin. Mulle tietysti rakkain on Viitasaari. Täältä löytyy mökki ja mulle tutut ympyrät lapsuudesta. Täällä on leppoista viettää kesäpäiviä ja tavata samalla tuttuja ihmisiä. Ja onhan täällä ihan hurjan kaunista näin kesäisin. Silti en oo varma, että osaisinko suositella tätä muille matkaajille, mulle paikkaan vaikuttaa niin vahvasti se, että oon täältä kotoisin. Jos ei muuta niin täällä on ainakin nätti ABC ihan tuossa rannalla, siinä kannattaa pysähtyä jätskille, jos ohi ajelee ;) Niin ja on täällä tosi monenlaisia kesätapahtumia ja jos tykkää olla veden äärellä, niin tää on mitä parhain paikka siihen. Järven löydät taatusti melkein mistä suunnasta vain.

5. Jos helle hellii Helsinkiä, niin mistä sinut löytää todennäköisimmin? 

Vaihdan tuohon Jyväskylän..

ja vastaan, että satamasta. Jos nyt siis satun kaupungissa olemaan. Jyväskylän satama on ihana paikka viettää hellepäivää. Toinen missä oon usein ollu on Köhniöjärven uimaranta. Ehkä siks, että vietin siellä myös paljon aikaa lapsena ja viihdyin.

6. Kesäherkku, jota ilman et voi elää? 

Varmasti voin elää ilman, mutta kesällä tykkään eniten tuoreista marjoista. Mansikat, vadelmat ja mustikat. Niitä ostan paljon, lähes jokaisella kauppareissulla.

7. Mitä kirjaa suosittelet rantalukemiseksi? 

Just nyt minulla on menossa Laura Mannisen Kaikki anteeksi. Luin sitä eilen laiturilla makoillessa ja kirja on koukuttava ja herättää paljon ajatuksia. Noin muuten suosin ihan vaan lehtiä. Me Naiset tai sisustuslehdet ovat täydellistä lukemista lomapäiviin.

8. Sinun on laulettava karaokessa jotakin Suomen kesästä. Minkä kappaleen valitset? 

Hih, en varmasti laulais.. Mulle tulee vaan mieleen Mamban Vielä on kesää jäljellä. Enkä taida edes tykätä siitä niin paljoa..

9. Heinäkuu lienee lomakuukausista suosituin. Miten se näkyy tai on näkynyt omalla kohdallasi? 

Itse oon heinäkuun poissa työpaikalta, joten mulla se näkyy niin, että silloin ei paljon töitä tehdä.

10. Millaisia vinkkejä annat niille, jotka eivät tylsyyspäissään keksi tekemistä sadepäiville?

No tänä kesänä sellaisia ei oo kovin tarvinnut. Itse oon ollut aina sitä mieltä, että loma on loma oli keli mikä tahansa. Sateella on ihana käpertyä vilttiin ja katsoa hyviä sarjoja tai lukea kirjaa. Sateella voi myös mennä kaupunkiin ja kierrellä kaupoissa ja kirppareilla, tavata ystäviä tai ihan vaan olla mökillä ja kuunnella sateen ropinaa. Kesäsateella on myös mukava uida tai olla metsässä. Viime kesänä näitä vinkkejä hyödynnettiin monia ja ihana kesä oli sekin.

Ihanaa kesää jokaiselle.

Ruut

1 kommentti

  1. Hih, kiitos :) Tätä oli kyllä mukava kirjoitella!

    VastaaPoista